Peugeot 308 SW: frekk og ladbar med lang rekkevidde

Stasjonsvogn hører selvsagt med når det er snakk om ny 308. Design, komfort og ladbare drivlinjer står i fokus.

308 SW kommer med både diesel, bensin og hybrid drivlinje. Hybridene, i to effektvarianter, blir de viktigste bilene i Norge. Sammenlignet med dagens modell blir den også både lengre og lavere. Dette gir et sportslig og aggressivt uttrykk, men det skaper også god innvendig plass og et stort bagasjerom.

–          308 SW leverer igjen på utseende, utstyr, teknologi og kjøreglede. 308 er første modell med ny logo, og i høyeste grad en del av Peugeots elektriske fremtid. Den blir en viktig modell for Peugeot i årene som kommer, sier Rune Hensel, direktør for Peugeot Norge hos Bertel O. Steen.

Nye komfortelementer

308 skal tilby noe ekstra, og det er lagt stor vekt på å få støynivået ned. Den har for eksempel tykkere glass i siderutene. I vinterhalvåret kan man nyte oppvarmet frontrute og ratt og klimaanlegget har fått et nytt luftrensesystem som overvåker luftkvaliteten i kupeén. Fra utstyrsnivå GT renser det også ut partikler og lukt. God lyd sikres med et Focal stereoanlegg med 10 høyttalere koblet til en forsterker på 690 watt. Sikten fremover besørges av LED Matrix frontlys som hele tiden tilpasser seg forholdene.

Ladbart

Peugeot 308 SW kommer i to ladbare hybridversjoner:

–          Hybrid 225 e-EAT8 kombinerer en bensinmotor med 180 hestekrefter med en elektrisk motor med 110 hestekrefter. Denne får en elektrisk rekkevidde på 59 kilometer i henhold til WLTP målestandard.

–          Hybrid 180 e-EAT kombinerer en bensinmotor med 150 hestekrefter med den samme elektriske motoren på 110 hestekrefter. Denne får en elektrisk rekkevidde på 60 kilometer iht. WLTP målestandard.

Batteriet har en kapasitet på 12,4 kWt på begge varianter.

i-Cockpit

Førerplass består av et lite ratt og to ti-tommers skjermer som sørger for at all relevant informasjon og funksjoner er enkelt tilgjengelig. Instrument-skjermen ligger i synsfeltet og har 3D-effekt på de høyere utstyrsnivåene. Skjermen i midten har nå fått pianoknappene integrert som digitale i-Toggles, men funksjonene er de samme med rask tilgang til TomTom tilkoblet navigasjon, klimaanlegg, stereo, assistansesystemer, telefon, forbruk osv.

Praktisk

I 308 SW er det selvsagt lagt mye vekt på praktiske løsninger, og bagasjerommet er stort. Bilen er 4,6 meter lang, akselavstanden er 5,5 centimeter lengre enn på utgående modell og den er 2 centimeter lavere. Bagasjerommet rommer 608 liter (548 liter på PHEV). Nytt på 308 SW er at bakseteryggen er delt 40/20/40, i stedet for 40/60 som er mer vanlig. Det betyr at lange gjenstander er kan fraktes samtidig med to personer i baksetet. Bakluken er motorisert og har fotsensor.

Assistansesystemene har fått noen nye funksjoner:

– Forbikjøringsassistent som er operativ fra 70 til 180 km/t

– Bilen foreslår at man holder den farten som står på skiltene. Gjelder både oppover og nedover.

– Adaptiv cruise-control senker også farten gjennom svinger avhengig av hvor skarp den er.

I tillegg kommer det inn ny teknologi:

– Proximity handsfree start og tilgang

– Trådløs Apple Carplay og Android Auto

– Mulighet for tilkobling av to telefoner via blåtann

– Oppvarmet ratt og frontrute

– Motorisert bakluke med fotsensor

– Ekstra lang overvåking av blindsone (75 meter)

– Varsler om hindringer ved rygging (i tillegg til parkeringssensorer)

– 180 grader ryggekamera med vaskefunksjon av kamera

– 360 grader parkeringsassistanse med kameraer foran bak og på sidene

Peugeot 308 SW kommer til Norge i starten på 2022.

Denne nettsiden bruker cookies

Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen på nettstedet vårt og for personlig tilpasning av annonser. Ved å fortsette å bruke dette nettstedet samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Avvis alle