Peugeot 308 ble lansert i fjor som plugin-hybrid, og nå øker attraktiviteten og valgmulighetene betydelig med lansering av e-308 og den etterlengtede stasjonsvognen e-308 SW.
– Vi ser frem til å få denne bilen til Norge – både som kombi og stasjonsvogn. Begge bilene byr på svært gode kjøreopplevelser, og e-308 SW vil bli familiens drømmebil. Kombinasjonen elektrisk bil, design og kjøreglede vil passe perfekt for norske kunder, sier Rune Hensel, direktør for Peugeot Norge.
De elektriske variantene er ekstra spennende, og det er det spesielt to grunner til: Peugeot e-308 er svært energieffektiv og kan kjøres med et forbruk på 12,7 kWt per 100 km. Og med e-308 SW kan nordmenn nå også kan velge stasjonsvogn igjen.
Elektrisk til Norge
Peugeot 308 har markert seg med kjøreglede, design og som den første bilen med den nye logoen til Peugeot. Nå toppes utvalget med de Norgesaktuelle variantene e-308 og e-308 SW.
De elektriske variantene av 308 vil visuelt være veldig like hybridene, men vil likevel skille seg ut med blant annet nye 18-tommers felger.
Nytt batteri
Peugeot e-308 og e-308 SW blir utstyrt med splitter nye motorer som yter 156 hestekrefter og 260 newtonmeter dreiemoment. Utvekslingen i girboksen er optimalisert for rekkevidde, og bidrar sterkt til det lave forbruket på 12,7 kWt pr 100 km. Batteriet er nytt med en ny sammensetning av 80 posent nikkel, 10 prosent mangan og 10 prosent kobolt. Det er også større enn på dagens elektriske Peugeot-modeller. Brutto ligger det på 54 kWt og netto 51 kWt.
Optimalisert for rekkevidde
Flere grep bidrar til å kutte i forbruket. Motor, batteri og girboks er optimalisert, og i tillegg er aerodynamikken i fronten og under bilen forbedret. Bilen er også gjort så lett som mulig og er utstyrt med spesielle dekk i noen varianter. Til sammen gir dette en rekkevidde på over 400 kilometer i henhold til WLTP (varierer med modell og utstyrsnivå).
I-Cockpit
Kjøreglede er viktig. Peugeot har skapt en unik førerplass som går under navnet i-Cockpit. I-Cockpit ble lansert for ti år siden og har utviklet seg gradvis gjennom mange modeller. e-308 og e-308 SW vil også få siste generasjon i-Cockpit med et kompakt ratt, 3D-instrumenter i synsfeltet over rattet og en ti-tommers skjerm i midtkonsollen. 308-serien har nyeste versjon software og infotainmentsystem.
Standard er e-308 utstyrt med en 11 kw ombordlader, og langs veien kan den lade med opptil 100 kw fra ladere som leverer det.
– Det er viktig å huske på at lang rekkevidde ikke bare skapes av større batterier, men også av lavt forbruk. I e-308 viser Peugeot at batteristørrelsen med fordel kan holdes nede, og dermed også gjøre bilen billigere både i innkjøp og i bruk, avslutter Rune Hensel.
Nye Peugeot e-308 bygges i Mulhouse og vil være på markedet fra sommeren 2023.
Ta kontakt med Løvemannen på Bilhuset Førde AS for meir informasjon eller for å sette deg på interesselisten